onsdag 19 november 2008

Vardagsmat

Enkla, goda, smarriga, snabba vardagsrecept mottages tacksamt. Jag hämtar barnen ca 4 ggr i veckan och det är sååååååååååå trist att komma på vad vi ska äta varje dag. Tycker att bara samma recept snurrar runt hela tiden. Ibland får man lite inspiration och hittar på något. Så om ni som läser detta har något kul så lägg gärna med det i en kommentar. Jag blir superglad! Här snurrar annars mat som te x: Köttfärssås, Korvstroganoff, Blodpudding, Panerad Torsk, Fiskpinnar, Köttbullar, Carbonara, Färsk ravioli med ostsås, Bacon & ägg, Pannkaka, Falukorv, Varma mackor, Thaimat, Tacos...
Ha en skön kväll! Undrar vad jag ska laga ikväll...


Tjing

7 kommentarer:

Miafia sa...

Tycker det lät som en väldigt bra variation på maten, men så är det lätt att tröttna när man fastnar i "sinasammalikavanor".

När jag vill att det ska gå hyfsat fort så köper jag en grillad kyckling, eller steker filér själv (godast) och har bulgur till med en massa gott i. Det kan vara fetaost, paprika, rödlök, soltorkade tomater, allt möjligt gott som känns rätt för tillfället. Gör ofta en kall sås till. Gott, enkelt och nyttigt! Mina barn älskar bulgur och couscous.

En annan stående favorit är Pasta 13. Man blandar mozzarella ost, olja, basilika, rödlök, mycket tomat(helst skalade plommontomater). Kryddar med salt och peppar. Vitlök tar jag ibland och allt som oftast även pinjenötter. Slänger i den nykokta spaghettin och rör om. Mozzarellan smälter gott! Vill man ha det lite mer matigt så funkar parmaskinka el. annat kallskuret italiensk väldigt bra till!
Hoppas du tycker det låter värt att prova.
Smaklig spis

Popprinsessan sa...

Och jag har precis samma problem!! Tänkte tanken senast idag, att man skulle fixa någon lista att få inspiration ifrån.

En väldigt snabbt och enkel fiskrätt är Kalles fiskgryta.

500 g fiskfilé (ex torsk)
2 dl creme fraiche (funkar med lättare variant)
1 dl mjölk
4 msk kaviar
½ fiskbuljongtärning
lite hackad purjolök

Fräs upp purjon. Blanda creme fraiche, kaviar, fiskbuljongtärningen och mjölk. Låt småkoka några minuter. Blanda i fisken skuren i tärningar. Låt ej koka, men fisken ska bli riktigt färdig innan servering.

Servera till kokt potatis eller ris. Smulat hårdkokt ägg och hackad purjolök är gott till.

Popprinsessan sa...

En annan goding, kanske lite fredagsmat, är Annas Senapskyckling:

4 pers

Ca 4 kycklingfiléer
1 stor burk lätt creme fraiche
1 påse riven ost
1 förpackning rökt strimlad skinka (ex Pärssons, men annars funkar det bra att ta vanlig skivad skinka och strimla)
Skånsk senap (eller fransk eller dijon)
Salt & peppar

Dela kycklingen i mindre bitar och lägg i botten på en gratängform.

Blanda creme fraiche, ost, skinka, senap och kryddor. Smaka av och häll över kycklingen.

Grädda ca 40 min i 175 grader. Servera med ex ris och grönsaker.

CharmKatti sa...

Du kan få hur många som helst:-) Men jag hinner inte riktigt skriva så mycket just nu...sitter ju på jobbet liksom...
Vi kan ta det är telefon en kväll kankse??
Puss och ha en bra dag!

Miafia sa...

Och så är du utmanad igen....vet att du kanske inte har tid men jag gör ett lite försök ändå *s*

Popprinsessan sa...

Men Charmkatti, inte på telefon! Då får ju inte vi andra ta del av tipsen!

Tant Janet sa...

Tack alla för recepten & Katti när du har tid kan du väl lägga in ett eller 2 recept!