torsdag 6 november 2008

Träningsvärk

Jag tog nog i alldeles för mycket igår, nu har jag sån träningsvärk så när jag ska på toa håller jag på att "ramla" ner sista centimetrarna.... Alltså jag har ont i rumpan, baksida lår, framsida lår, biceps, triceps, mage, bröst och axlar. Ja det var väl vaderna kvar då....

Orsaker till träningsvärk
Ny forskning visar att träningsvärk inte är det man länge har trott, en skada på muskelfibrillerna och muskelfibrerna. Tvärtom handlar det snarare om en förstärkning av muskelfibrillerna. Därför kan träningsvärken ses som en signal på att kroppen förbereder sig för mer träning.
Hur pass mycket träningsvärk du upplever beror på hur hårt och hur länge du tränar samt vilken typ av träning du utför.
Den värsta träningsvärken får du av så kallad excentrisk träning, där musklerna arbetar under förlängning, det vill säga då du bromsar upp en rörelse. Exempel på sådana rörelser är att gå ned för en trappa, springa i nedförsbacke, benböj och armböjningar.
En bidragande orsak till värken kan också vara den svullnad som uppstår i och omkring muskeln. Svullnaden ökar trycket på närliggande strukturer, vilket ger ökad smärta och stelhet.

5 kommentarer:

CharmKatti sa...

Åhhh fan! Fram för mer träningsvärk!

Miafia sa...

Gött med träningsverk då känner man verkligen att man lever ;-)
Ha det så kul ikväll!

Anonym sa...

Borde allt skaffa mig lite träningsvärk snart. Har ju sagt att jag när jag fyller 40 ska vara vältränad och fit. Men det är tyvärr inte så långt kvar nu. Hmmm...

Du, bor du i Tullange? Har ni flyttat från Tullinge eller?

*s*

Tant Janet sa...

Katti - ja fram för mer träningsvärk.

Marie - tack

Anna - ja vi bor i Tullange, lite finare än Tullinge faktiskt... Ja du har ju inte så långt kvar, det är väl 20 feb du fyller??? Hejja hejja hejja. Ha en bra helg!

Lallis - liv och leverne sa...

Ajajajajaj!
Jag lider med dig. Och hejar på dig samtidigt;)

Och du; tack för din goa kommentar inne hos mig. Det gör mig glad!
Kram Lallis