tisdag 25 november 2008

Snön ligger vit på taken...

Tänk om man vore barn igen. Då skulle jag rusa ut & åka pulka, snowracer, göra snöänglar & inte ha en massa måsten. Min äldsta son som är 8 sa häromdagen;

- Jag vill vara liten igen mamma.
HAN ÄR JU LITEN!
Men med åren kommer ansvar & ansvar är inte alltid så roligt.

När man var liten kunde man ligga i sängen hur länge som helst, smutsa ner sig och någon annan tvättade kläderna, någon annan lagade maten, någon annan packade picknickväskan när man skulle till stranden, någon annan tog med mig till fjällen, någon annan skjutsade till träningarna, någon annan blåste upp luftmadrassen, någon annan....... är oftast ens mamma & pappa.

Nu när man är stor & har egen familj måste man tänka på allt:

Läxan ska göras i tid, gympapåsen på rätt dagar, matsäck på onsdagar till Lucas, hämta, lämna, handla mat, tänka ut olika nyttiga braiga maträtter varje dag, få pengarna att räcka till allt samt lite till, planera semester, skjutsa till träningar som tennis-innebandy-fotboll, hinna med att "leka" med barnen, hinna med sina vänner, hinna med sin man, hinna med sig själv, städa, inreda huset, tvätta, bädda, sova, jobba, vara glad, träna, blogga, stryka, träffa släkten, köpa presenter & julklappar till alla, baka, julpynta, åka skidor, plocka undan, ta hand om sjuka barn, lägga barn, väcka barn, borsta tänderna på barn, titta på TV, sova......................................... kommer osökt att tänka på Askungen "jag ska tvätta, jag ska städa, jag ska..."

Tur att vi är 2. Jag beundrar alla ensamstående föräldrar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Mer tid åt folket/Anna

Anonym sa...

Tycker bloggen blev mycket snyggare nu när du gjorde om den. Jag gillar vitt. Jadu, att hinna med allt är inte lätt. Själv har jag 4 barn! / Josse

Anonym sa...

Härligt att höra att det är fler med samma "problem", med att få ihop tiden menar jag. / Roffe

Popprinsessan sa...

Tycker också att designen blev väldigt fräsch nu! Lite lättare att läsa faktiskt.

Ensamstående föräldrar borde få ett pris av något slag - för jag fattar verkligen inte hur de fixar allt! Men det är klart, när man måste fixa något så går det väl liksom. Som om när folk får tvillingar - de fixar det ju, fast man kan tycka att det är jobbigt nog med en bebis ibland. Hur som helst är det fasen imponerande!

Tant Janet sa...

Tack alla som skriver!