tisdag 27 januari 2009

Peking / Beijing

För 1 år sedan fick jag erbjudande om att åka på studieresa till Peking.
Jag hade alltid velat åka dit, men det var kanske inget man prioriterade när man har hus och barn. Jag skulle motivera varför just jag skulle åka dit. Jag skrev ihop lite kort om varför jag ville dit.

Ungefär såhär;
Jag har alltid velat till Kina och speciellt få se muren. Tror att denna destination kommer att växa i framtiden.
Jag fick åka.
Vi var 2 från Stockholm och totalt 10 från mitt jobb runt om i Sverige.
Jätteskoj!

När vi landade i Peking var det morgon, vi hade varit på resande fot hela natten. Trötta men nöjda, vi flög nämligen business-otroligt lyxigt. Vi blir hämtade av en guide som berättar om staden lite kort innan vi blir avsläppta på hotellet. Hilton bodde vi på. Vilken lyx... På morgonen var personalen snabba att lära sig mitt namn, när jag ställde ifrån mig brickan för att tex ta lite flingor stod det personal bakom som snabbt tog brickan för att sedan bära den åt mig hela tiden medan jag fyllde på med gottsaker från den enorma buffén.

Efter det 3 intensiva dagar med hotellvisningar, muren, förbjudna staden, himmelska fridens torg, hutongerna och så shopping såklart. Otroligt mäktig stad.
Muren:


När du går på muren känner man sig liten. Vilket bygge... vad brant, det hade jag ingen aning om. Den kinesiska muren är det längsta byggnadsverk som skapats av människohänder. Kinesiska muren är inte som namnet antyder en mur utan en serie av murar på total en sträcka av cirka 6 400 kilometer som ringlar sig över bergsmassivet Taihang Shan i norra Kina.

Förbjudna staden:



Den förbjudna staden är så stort så att om du går in i ett rum varje dag tar det 27 år att gå igenom alla rum. Det uppfördes Kejsar-palatset mellan åren 1406 och 1420 av caetthundratusen arbetare. Området innanförvallgravarna är 961 m långt och 753 m brett,det vill säga ca 720 000 kvadratmeter stort. Helt otroligt.



Hutongerna:
Hutongområdet i Peking är omtalade. 15-20 år sedan bestod nästan hela innerstaden av hutongområden medan idag finns det enbart ett fåral områden kvar. Efter OS 2008 finns enbart 3 % av hutongområdet finnas kvar, d.v.s. de som är k-märkta. Resten har rivits för att bli hotell, OS-byggnader m.m. För er som inte vet vad hutong är så kommer här en liten sammanfattning:

Hutonger är små gränder med bevarade boningar som ligger mellan större gator och är sättet man byggde på förr i Kina, d.v.s. kinesisk arkitektur. De flesta byggdes under Qing- och Mingdynastin. Det finns även en del hutonger från Yuan-perioden (alltså 1200-tal) men de flesta har rivits idag. Hutongerna är oftast bebodda fortfarande men även ganska sönderfallna.Jag tycker att det är en katastrof att man river dessa. Tänk er själva att det finns vanliga bostadshus och kvarter från 1200, 1300 och 1400-tal som fortfarande går att bo i som man river! Människorna som bor i hutongområden flyttas ut till förorter där de sätts i typiska betonghöghus. Vi fick äran att äta middag hos en familj i Hutongerna, jättemysigt och gott. De var en av de rikaste familjerna där, men de hade ingen egen toalett. Utan i området fanns flera toaletter / badrum, ungefär som på en svensk camping. När man uträttade sina behov satt man på rad utan mellanvägg med ett hål i väggen, sen kunde man inte tvätta händerna. När man sedan gick in till familjen igen tog man inte av sig skorna. Det skvätter ju liksom när man som tjej skall försöka träffa ett litet hål...

Himmelska fridens torg:

Himmelska fridens torg är ett stort torg mitt i Peking som fått sitt namn av Himmelska fridens port vid torgets norra ände. Torget har en stor kulturell betydelse i Kina då det varit platsen för många historiska händelser, bland annat grundades Folkrepubliken Kina där den 1 oktober 1949. För oss i väst är torget antagligen mest känt för massakern som skedde den 4 juni 1989 efter långa demonstrationer. Hundratals eller tusentals studenter sköts ner av militären i områdena kring torget.
Himmelska fridens torg byggdes år 1417 under Mingdynastin. Torget renoverades och fick sitt nuvarande namn under Qingdynastin år 1699, och torget har sett ut som det gör idag sen 1949.
Torget är 880 meter långt och 500 meter brett, totalt 440000 kvadratmeter, vilket gör det till världens största torg.
På torget står det 38 meter höga monumentet för folkets hjältar och även Mao Zedongs mausoleum.

Jag kan verkligen rekommendera er alla att åka dit. Jag åker gärna tillbaka! Både för sevärdheterna och för shoppingen och för att se mer av staden. Det hann vi inte denna gång tyvärr. Däremot kom jag hem med massa kläder såsom; Fjällräven jackor á 220 kr, Peakjackor á 180 kr, Miss Sixty jeans á 80 kr osv... då är det kul att shoppa.

4 kommentarer:

Popprinsessan sa...

Jag håller med dig! Beijing är värt ett besök! Blev ganska förvånad över lutningen på muren. Fy sjutton vad höga vissa trappsteg var... och jag var gravid och illamående. Att gå på toaletten på muren var en upplevelse jag gärna vill förtränga..

Blev lite besviken över torget, då jag hade förväntat mig något mer. Det var ju liksom bara en öppen plats med en massa folk... omringat av värsta trafiken. Men det är ändå kul att ha sett.

Dock gillar jag nog Shanghai lite bättre än Beijing :-)

Btw, hoppas att du mår bra!

Grodmamman sa...

Häftigt att få se allt det där! Min sambos bror och föräldrar har varit i Kina. Broderna med fru åkte Transibiriska järnvägen dit.
Tråkigt när gamla hus rivs för nya. En del av charmen försvinner ju då.
Kram

imse sa...

Ja, det är en imponerande stad. Allt är stort och mäktigt. Muren bitvis jättejobbig att gå på. Så brant.

Shoppingen är bra, men man kan bli lurad. Det jag köpte var av dålig kvalité.

Anonym sa...

Trevligt med resor. Jag ligger en bit efter dig men Peking och Shanghai har jag hunnit med. Helt otroligt och så annorlunda än här hemma. Muren var ett kapitel för sig och så en del shopping så klart.
Ha en trevlig dag!
Vera