torsdag 22 januari 2009

Lavin



Idag fastnade 3 svenskar i en lavin i alperna.
Jag får rysningar genom hela kroppen.
Så många gånger som jag åkt offpist i mina dagar.
Så många gånger som man chansat när man var yngre.
Så nära man varit.
Sån tur man haft.
Så många vänner som fastnat - alla lever!

Det börjar med ett ljud som inte går att beskriva, det låter som ett plan som startar, sen kommer den med en explosionsartad fart. Man har inte en chans.

När jag var i Chamonix för massor med år sedan och vi satt och väntade på liften som skulle ta oss ner till byn gick det en lavin en bit ifrån oss. Vi hörde braket och såg framfarten och snömolnen som bildas. Den drog med sig lifthus och träd. Ingen människa - inte den gången.

I Riksgränsen gick en lavin för ett antal år sedan rakt in i personalbostäderna...

När vi var i Champoluc för 10 år sedan och skulle ta oss hem var enda vägen via offpist. Inte världens bästa underlag direk, en gammal lavin. Jag fick panik, det var bara jag och Tobbe. Våra vänner hade tagit en annan väg. Trotsade allt jag lärt mig. Man ska alltid vara fler än 2. Ifall en ramlar, kan 2 hämta hjälp och en stanna vid den skadade...

En föredetta kollega hamnade i en lavin i Verbier i vintras... klarade sig som tur var men fick åka helikopter därifrån med diverse knäskador.

När gick min skidlärarutbildning fick jag se en film som heter "Det händer aldrig mig". Den slutar med en fotograf som skall filma en lavin, lavinen blir större än beräknat och fotografen hamnar mitt i lavinen.

Själv fastnade jag i en "slasklavin" i ravinen i Åre för många år sedan. Vi var ett antal från Främjandet som var och åkte i april. Då är det rätt blött i backen. En liten slasklavin gick och jag satt fast upp till knäna. Men det gick ändå inte att komma loss av eget bevåg, jag behövde hjälp.

Idag är jag livädd för laviner. Vågar knappt åka utanför pisten.

Jag vet inte hur man lägger upp en videolänk så titta här i stället.

13 kommentarer:

imse sa...

Usch, så läskigt.
Jag är ingen skidåkare, så jag har aldrig varit med om nåt sånt.

Lallis - liv och leverne sa...

Men fy vad läskigt.
Jag är inte heller skidåkare, men har ju många runt mig som är det.
KRAM gumman.
/Lallis

Preffen sa...

Har varit medlem i facebook ett bra tag men inte tyckt det vart nå speciellt kul. Nu däremot är jag helt fast. Har haft en period då jag hittat massa kompisar sen förr.
kram

Miafia sa...

Lavin är definitivt något man ska vara rädd för!
Tur det gått bra för dig och dina vänner...
Kram

Grodmamman sa...

Läskigt det där. Har aldrig råkat ut för någon lavin, men jag har sett en och då var jag glad över att jag satt på restaurangen en bra bit därifrån.
Kram

Anonym sa...

Oj, har aldrig varit med om någon lavin, men visst låter det som en riktig rysare...

Anonym sa...

LÄskigt värre! Är för amatör för att åka offpist... Ha en trevlig kväll och en god natt! kram Anna

CharmKatti sa...

det är därför jag håller mig till dom "snälla" backarna och baren...
Men nu är det så fantastiskt länge sedan jag åkte, så skulle jag åka nu blir det nog bra "efter skidor":-)

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Huua vad läskigt =/ Jag har aldrig upplevt en lavin (tack o lov) o det hoppas jag att jag slipper oxå!

Trevlig helg!

Kram

anjocapi sa...

Laviner är scary.. jag får panik nästan bara genom att läsa om det. Att begravas under massor av snö.. *ryser*

Popprinsessan sa...

Jag är nog en av de få som tycker att det är läskigt att åka skidor. Maken älskar det och jag har försökt många gånger. Ibland går det jättebra, men så plötsligt ramlar jag igen och så kommer rädslan tillbaka. Spänner mig tom när jag åker lift...

Nippertippan sa...

Jo, det blir lätt så om man är i alperna att man inte kan alltid välja den bästa vägen hem. Har varit bla i Tres Vallees i Frankrike. Det blir väldigt långa sträckor man åker dagarna och man kommer långt ifrån hotellet och sen blir det kväll. Då får man ta den rakaste vägen tillbaka.
Apropå videoklipp. Kopiera den koden i youtubeklipp som heter "bädda in". En lång kod alltså. Klistra in det i inläggets html-läge. Dvs det finns två olika flikar, html-flik och sedan vanliga skriv-flik. Välj html-flik.
Ha en skön fredagskväll!!!
Kramizar:)

Susjos sa...

Ja,laviner är inte något att leka med. En god väns sambo dog i jämtlandsfjällen 1996 i en lavinolycka,då hon väntade deras 2:a gemensamma barn,hon blev änka i ung ålder,sonen 4 år,och andra sonen i magen.Oerhört tragiskt!
Jag åker aldrig offpist,håller mej till de snälla backarna och baren jag med!
Kram kram