tisdag 6 januari 2009

Mys vis spis

Det var länge sen vi lagade mat alla 4 tillsammans. Men helt plötsligt ville båda killarna vara med och laga mat. Jag är inte en "sån där" bullmamma som njuter av att ha mjöl och stök i hela köket. Men att baka ibland och laga mat ibland med barnen är bara kul.
Idag hade jag dessutom tid och det var inte en vanligt stressvardag som annars är rätt förekommande hos Hamner.
Vi gjord spagetti och köttfärssås, eller säger ni köttfärssås med spagetti?
Oscar stekte köttfärs, jag skar lök och paprika, Oscar rörde runt allt och Lucas gjorde salladen. Tobbe dukade och jag övervakade :-) och kryddade såklart. Lucas som i 5 år inte gillat köttfärssås tog 2 ggr... bara för att han varit med. Jätteskoj. Mysigt var det också. Så nu ville barnen vara med i morgon också. Dags att planera då något nytt roligt. Både jag och Tobbe gillar ju att laga mat så det är ju jättekul om barnen får det intresse, särskilt eftersom de är killar. Många killar kommer ju hemfifrån sina mödrar med noll i matlagningskunskaper tyvärr. Kanske en ny tradition är född och vi kanske kan laga mat tillsammans oftare nu när alla gillade det. Vem vet...

5 kommentarer:

imse sa...

Jag både lagade mat och bakade med mina söner. Den ena tycker fortfarande att det är roligt, medan den andre ser det nog som nåt nödvändigt ont.

Nippertippan sa...

Jo, jag tycker också att det är kul att laga mat med barnen, men ibland är jag för stressad för att det skulle fungera.
Svar: tackar! Är det någon speciell grej du undrar som du inte vet hur du ska få till i din sidokolumn så hjälper jag så gott jag kan, säg till bara:)
Ha det gott!!!

CharmKatti sa...

Båda mina små kära vill vara med. En sitter på köksbänken och den andra står på en stol brevid. Och det är i stort sett varje gång jag lagar mat. Kul för det mesta, men ibland blir det lite stressigt och rörigt.

Susjos sa...

Va kul ni haft vid spisen :)
Jag har lite tur att min äldsta son går Hotell och restaurangprogrammet på gymnasiet,det är kock han ska bli! Så han kommer inte undan här hemma,och han tycker det är okey,tror jag! Värre är det med 16-åringen,nödvändigt ont att hjälpa till i köket!
Ha det bra!

Tant Janet sa...

Susjos vad lyxigt med barn på en sån utbildning.
Kram alla