fredag 16 januari 2009

GRÄS


Nu har vi varit hos läkaren med Oscar.... innan mötet med skolan.

Mellanlandar hemma en kortis.

Han har 2 vårar/somrar irad nu varit otroligt snuvig, så idag gjordes pricktest.

Han är allergisk mot gräs, jättetrist, men ändå skönt att få en diagnos. Nu har han fått mediciner så han skall klara somrarna bättre... håller tummarna för att det ska göra det, för annars blir det jobbigt för honom som spelar fotboll mest hela tiden den årstiden. Enligt prognoserna blommar gräs i Stockholm maj-september så det är ändå ganska lång period. Man kan även ha "korsallergi" mot smultron, jordgubbar, mjöl, persilja, selleri, curry m.m.

Tjing

11 kommentarer:

CharmKatti sa...

Vi får väl hoppas att han inte har någon krossallergi. Har ni märkt nåt av det?
Min svägerska är gräsallergiker, så vi får tänka på när vi klipper gräset. Kanske inte precis innan hon kommer på besök. Eller är det då jag ska göra det kankse:-)

Sara Mårtensson sa...

Tack!

Oj vad jobbigt med gräsallergi.. det är ju inte det enklaste att undvika..

Skönt att han fått medicin!

Ha en trevlig helg!

Kram Sara

Nippertippan sa...

Det är trist med allergier. Min dotter är allergisk mot björk, katt och hund, jag mot gråal, nickel och lite andra pollen och damm, och sedan min sambo är allergisk mot katt... Och har man någon allergi så pga "krossreaktion" kan det bli att man reagerar nästan året runt mot någonting, som jag har det. Äter jämt allergimedicin och använder ögondroppar och kortisonnässpray. Men, det var det jag skulle skriva egentligen, håller på och glömmer... jo, alltså barnens allergier kan växa bort! Min dotter använde förut astmainhalator och nu har hon inte längre nästan någon reaktion mot björkpollen och hon tål bättre andras husdjur också. Så det finns hopp för din son också!!!
Ha en trevlig fredag!!!!!
Kramizar:)

Anonym sa...

Hittade in här och passar på att lämna ett hej.

Susjos sa...

Va bra att ni nu vet vad han är allergisk mot! Jag är lite gräs allergiker,och mycket riktigt så tål jag inte heller selleri!
Killarna har tyvärr också fått denna pollenallergi,en av dem mest bara björk,och den andra är allergisk nästan hela sommaren...trist. Men som sagt,det kanske växer bort?
Kram

chokladblomma sa...

Trist, men det är ju ändå tur att man kan få hjälp med mediciner. Hoppas att de fungerar bra.
Ha en skön helg!
Kram

chokladblomma sa...

Nu läste jag om din 6-åring... han låter precis som vår... och jag blir också tokig!!!
Det är väl bara att härda ut!

Tant Janet sa...

Katti - vi har inte märkt av någon korsallergi så det är ju skönt. Ja du kanske ska klippa gräset då :-)

Wilda - tack

Nippertippan - ja det kan ju växa bort, båda mina killar har infektionsastma och det har i stort sätt växt bort på båda. Trist att ni har så mycket allergi i familjen.

Cinsaga - hej

Susjos - ja det är skönt även om det är trist, men nu kan vi behandla i alla fall. Trist med dina killar och dig också.

Chokladblomma - ja du det är väl bara att härda ut :-))

Miafia sa...

Oj då, då förstår jag precis vad han genomgår.
Jag fick min gräspollenallergi först när jag var 18 år och den håller sig envist fast.
Den har dessutom utvecklats till björk och annat smått och gott så från vår till sommar är jag snörvlig och rödögd. Har använt både nässpray, ögondroppar, tabletter och tom fått kortisonspruta, vilket är absolut bäst. Det är jobbigt men man lär sig att leva med det!
Skönt att veta då det går att medicinera.
Btw så har jag ingen korsallergi, hoppas han slipper och att den växer bort!

Tant Janet sa...

Marie - trist att du blev allergisk och tack för din kommentar.

Popprinsessan sa...

Stackare! Vet du om det är större risk att man har en allergi mot något när man har/haft infektionsastma? Vi har gjort pricktest på L, men jag tror bara att det var för pälsdjur, damm osv. Som tur var visade det inget med tanke på att vi har en liten fyrbent vän här hemma :-)