torsdag 15 januari 2009

Mitt jobb

Tusen tack alla som är här och läser och kommenterar, i inlägget som jag gjorde igår var det många som verkade tycka att jag har ett kul jobb. Det HAR jag - det är oftast jättekul. Men periodviss otroligt mycket att göra och stressande. Ibland mycket resor, men inte så ofta. För 1 år sedan hade jag 17 av 30 övernattningar på hotell... då var det först Badgastein, sen Peking, sen Skellefteå, Umeå, Sundsvall och Göteborg. Då sa Oscar en morgon "mamma, det känns som om jag vill att du ska byta jobb." Då gör det ont i mammahjärtat. En gång när Katti ringde visste jag inte ens vart jag var...
Men ibland kan man ju tycka att man inte gör ett viktigt jobb. Att kunden tycker att det är världens viktigaste sak att det är rätt förrätt... medans barn på andra sidan jorden inte ens får mat. Ofta när jag läser böcker känner jag att jag vill göra något annat, något viktigt. Det kan vara allt från att hjälpa gatubarn i Colombia, barnprostution i Thailand, barn som lever under brunnslocken i Stockholm, flickor som blir omskurna, utrotningshotade djur... De människor som jobbar med och mot detta, dom uträttar verkligen något!
De hjälper någon!
De personerna jobbar förmodligen under förjävliga omständigheter ibland, men de har ett stort hjärta och de kan somna med gott samvete. Om de kan somna alls, för tyvärr kan de ju inte hjälpa alla...
När jag blir rik :-) ska jag jobba med något av ovanstående.

6 kommentarer:

Anonym sa...

När jag blir rik kommer jag också göra något sådant. Jag vill resa och möta olika kulturer och lära mig något varje dag. Mitt jobb just nu går tyvärr mest på tomgång. Men så är det ju i livet. Vissa perioder står man helt still och sedan rör det på sig igen.

Gnistrande snö sa...

Hej,

och god fortsättning!
Intressant läsning i dagens inlägg.
Känner ibland likadant även om jag arbetar i en helt annan bransch.

Läste senaste inlägget om dins sons situation i skolan, jag håller tummarna för att det ska bli ett bra möte i skolan som leder till en bra lösning.

Kram

Anonym sa...

När jag blir rik så finns det så mycket jag skulle vilja jobba med...men hur skulle jag kunna lämna mina ungar... Det andra får väl bli halvtid då...
Kram Anna

Anonym sa...

Och när jag blir rik ska jag inte jobba alls. Ojojoj så nice!

Popprinsessan sa...

Ja visst hade det varit skönt att vara rik och kunna göra vad man ville. Nu jobbar jag för att tjäna pengar, inte för att jag tycker att det är världens roligaste jobb. Det har dock förändrats en del, för tidigare tyckte jag verkligen att det var jättekul på jobbet, men nu är det inte så kul längre. Men det är såå svårt att få tummarna loss och söka något annat. Om det ens finns något att söka... Dagens arbetsmarknadssituation är ju inte direkt positiv..

Tant Janet sa...

Katinka - tråkigt när man hamnar i tomgång på jobbet, har också haft så i perioder innan jag bytte jobb.

Gnistrande snö - kul att du är tillbaka :-) Tack för omtanken.

Skrivanne - lämna barnen, ja det är en annan fråga. Dom får följa med såklart!

Herr E - ja det är ju också en tanke. Jag har lite svårt att göra ingenting...

Popp - precis så känner jag också. Att man jobbar för att tjäna pengar, även om jag har ett jobb som jag verkligen trivs med.