fredag 6 februari 2009

Dagis

Nu har jag gjort mina timmar på dagis, Lucas går på ett svensk/engelskt dagis med ur och skurinriktning. VÄRLDENS BÄSTA DAGIS brukar jag säga. Ungefär 18-20 barn och ca 5 personal. Helt underbart, världens bästa personal också. Carole som är föreståndare är så otroligt pedagogisk och alla älskar henne. Här ser personalen verkligen barnen och det finns utrymme för alla. 3 av personalen är från USA och pratar engelska med barnen vilket gör att båda våra killar pratar flytande engelska. Övrig personal är svensk. I och med att det är ett föräldrarkooperativ gör vi föräldrar en hel del...
  • 3 fredageftermiddagar per år är vi där och jobbar
  • 3 dagar per år städar/fixar vi
  • Var 11;e vecka handlar vi mjölk
  • Både jag och Tobbe har suttit i styrelsen
Lucas på dagisavslutningen
Visst är det en del jobb, men det är det värt. Att barnen får en bra start i livet. Sen är det rätt kul att vara där och jobba ibland. Lucas är ju eld och lågor när man kommer och såklart jättestolt. Först får man 1 timme ensam med ca 4 barn. Idag spelade vi Monopol och Twister. Sen är det mellis och sen leker man med barnen. Sista 45 minutrarna är man ensam med barnen och stänger dagis. Men snart är dagistiden över. I höst börjar lilla Lucen skolan. Det känns sorgligt samtidigt skönt att slippa åka till 2 ställen längre. Det kommer att spara tid. Dagiset heter Filius & Filia (son & dotter på latin) och ligger i Huddinge.

4 kommentarer:

Grodmamman sa...

Häftigt att bli tvåspråkiga redan i förskolan!
Jag tyckte också att det var lite sorgligt när förskoletiden var över, men samtidigt jätte skönt att bara ha ett ställe att hämta och lämna på.
Ha en bra helg!
Kram

Susjos sa...

Smart med två språk! Så duktiga de ska bli/är på engelska!
Trevlig Helg!
Kram

Popprinsessan sa...

På L:s dagis är det också engelsk inriktning, men inte så att hon pratar engelska. De sjunger på eng och räknar osv. Jag är jättenöjd! Och nu i utegruppen är det också super - bara en sån sak att L inte varit sjuk sedan hon kom tillbaka efter nyår (peppar, peppar!).

Ert dagis/förskola låter jättebra och det betyder ju så mycket.

Hoppas att ni får en mysig kväll!

Anonym sa...

Det tycker jag låter som en underbar förskola! I mitt område ska de starta ett urochskurförskola... Synd bara att mina barn blivit för stora! kram Anna