tisdag 1 december 2009

Agape = Kärlek

Agape betyder kärlek på gregiska!
Jag har precis sett en dokumentär på TV om Agape. Ett barnhem i Thailand som tar hand om barn som ingen vill ha. Barn med HIV och AIDS. Så otroligt gripande, den ena hjärtskärande historien efter den andra. Mödrar som lämnar ifrån sig sina små barn med HIV, dom själva har samma sjukdom. Mammorna blir ustötta från sina hem och tvingas till självmord. Ingen vill ha de små oskyldiga barnen. Men på Agape gör dom allt för att ge sin kärlek, människor som jobbar som volontärer där. Människor som byggt detta ställe. Med kärlek. Dessa människor har så mycket att ge. De ger dessa små barn så mycket kärlek de kan, men inget kan ersätta förlusten av deras biologiska föräldrar. Dessa barn växer upp utan förldrar, utan familjer, men med mycket kärlek från personalen och får ett visst hopp om framtidstro och att dom är speciella trots allt.
Nu känner jag bara att jag vill åka dit, jobba med något som betyder något, något större än att boka resor. Att få hjälpa dessa stackars barn som inte gjort något fel... men som ingen vill ha. Jag skulle kunna hämta hem flera av dom om det bara var lite lättare.
Agape ligger i norra Thailand, i Chang Mai, där var vi på bröllopsresa för 10 år sen...
Min tanke är nu att försöka besöka något barnhem på Koh Samui i sommar när vi är där och lämna lite leksaker och kläder... ska leta på något och kontakta det. Det skulle kännas bra. Hoppas bara att det går att genomföra. Jag har kontaktat Agape för att se om man kan skicka kläder och leksaker... känner att jag verkligen VILL och MÅSTE göra något! Detta program gick verkligen rakt rakt rakt in i mitt hjärta!

3 kommentarer:

Humlina sa...

Livet ser verkligen inte likadant ut och levs inte på samma sätt av alla oss människor på vår jord
Det är nästan svårt att föreställa sig att många lever långt, långt ifrån värdiga liv...att fattigdom och otrygghet är ständigt närvarande i många barns liv.
Fint det känns när människor...som du.. känner att de vill göra något för att förbättra livet för de utsatta barnen som ju också de bor tillsammans med oss på vår vackra blå planet.. Härligt att du finns

Berne sa...

Hej Jeanette
Genom mitt jobb kommer jag i kontakt med en verksamhet i Falkenberg som heter Agape Foundation. De samlar in massa prylar, gör rent det som är helt och skickar ut i världen som bistånd. De har även en "loppis" i Falkenberg. En loppis som luktar rent o inte en massa gammalt.
kramar dig o önskar en go o härlig 2:a adventshelg /Berne

Susjos sa...

Låter som en jättebra idé ju! Jag betalar en liten slant till "min" SOS barnby som ligger i Kina. Får fantastiska brev därifrån varje jul,med foton. Känns att man hjälper till lite i alla fall...
Kram på dej!