söndag 27 december 2009

14 år till salu


Har precis sträckt läst denna bok. Den är överjävlig, men otroligt viktig. Den får en att tänka, att tänka massor och att vilja agera, att vilja byta jobb, att vilja göra något för alla dessa stackars barn som lider i det tysta.

LÄS DEN!!!! Den är vidrig, men alla borde läsa den!!!!!
Den är skriven av Caroline Engvall.
Den heter 14 år till salu.

Resume;

Kan man rädda liv med hjälp av böcker? Kanske. Och om det finns skuggan av en chans att varna tonårstjejer och deras föräldrar så att bara en enda slipper uppleva det Tessan – vars sanna, svenska historia berättas här – utsattes för, så är det värt allt vi lägger ned på produktionen. 14 år till salu är den sanna historien om hur en ung och på ytan helt normal och välanpassad svensk tjej rasar ned i nätprostitution och djup förnedring utan att omvärlden märker någonting. Och hur hon kommer upp ur sitt helvete igen. Att kalla boken för engagerande är att ta i på tok för litet. Alla som hittills läst 14 år… lägger den ifrån sig med en rysning och en önskan om att ingenting sånt här skall hända någon igen. Någonsin. Men också en beredskap för hur signaler skall tolkas och vad man faktiskt bör och kan göra som vuxen om en ungdom i närheten hamnar på glid. Detta är med andra ord en bok som alla vuxna och inte minst tonåringar själva verkligen bör läsa.

4 kommentarer:

Grodmamman sa...

Låter som en bok som alla borde läsa. Kan ibland bli supernervös över faktumet att jag själv har en dotter, särskilt när jag tänker på allt hon kan råka ut för. Det är ju andra saker tjejer kan råka ut för än vad killar kan.
Kram

Preffen sa...

Har inte läst den men tror jag måste göra det. Är jättedålig o läsa böcker men när jag väl hittat en blir det oftast att jag också sträckläser, tar mig inte bort från boken förrän den är slut.
Tror det också är viktigt att läsa böcker som ger en lite perspektiv o tanke kring det egna livet som man allt för ofta tar för givet. Tyvärr, jag e expert på det. :o)

God fortsättning på dig o gott nytt år!

Kraaam

Anonym sa...

Hej, kul att hitta till din blogg, jag letade efter hur man gör tre kolumner i sin blogspot, ska försöka mig på det. Såg samtidigt att ni har en Flatcoated retriever, vi har tingat en och blir nog glada hundägare i mitten av april... så spännande. En svart tik tänkte vi oss. Flatten verkar vara en härlig hund.

Kram/Mira

Caroline Engvall sa...

Tack snälla för att du läst boken, vilka fina ord. Ta hand om dig!

Caroline Engvall/författare