torsdag 10 december 2009

Sömn


Jag har kommit på att jag skriver rätt ofta om sömn, kanske för att jag har svårt att sova för det mesta, vilket innebär att jag ofta är trött.

Det är periodvis för mig och uppdelat i 3 olika sorters svårigheter att sova;

  • Att inte kunna somna, ligger vaken länge länge länge innan jag somnar.

  • Att vakna och inte kunna somna om, ligger flera timmar innan jag somnar om.

  • Att vakna ca 10 ggr per natt, men har lätt att somna in.

Alla är jobbiga, för jag kommer aldrig in i djupsömnen tyvärr. Det finns 5 sömnstadier och jag kommer oftast bara in i de första 3, inte undra på att man är trött...

1. Ytlig sömn. Man är lättväckt och kan höra ljud omkring sig.
2. Lite djupare sömn. Den är fortfarande ytlig, men man är inte lika lättstörd som i Steg 1. Andningen kan vara något oregelbunden, men börjar stabilisera sig och bli långsammare. Pulsen blir långsammare, blodtrycket och kroppstemperaturen sjunker något, musklerna slappnar av.
3-4. Djupsömn. Kroppen återhämtar sig. Immunsystemet aktiveras, utsöndring av tillväxthormon börjar och utsöndringen av könshormoner ökar. Vi behöver minst två timmar djupsömn per dygn. Jag kommer ju inte ens dit...
5. REM-sömn: Drömsömn. Det sömnstadium då hjärnan är som mest aktiv. Dagens intryck bearbetas och "fastnar" i minnet. Detta sömnstadium anses vara betydelsefullt för inlärningsprocessen. Puls, andning och blodtryck är som i vaket tillstånd och ögonrörelserna snabba. Kroppens naturliga muskelaktivitet är kraftig nedsatt, vi kan inte röra oss under detta sömnstadium.

De 2 senaste dygnen har jag sovit hur mycket som helst, hela natten 2 nätter irad förutom att jag gått ut med Speja 1 gång per natt. Rekord!!!! Igår sov jag dessutom 2 * 3 timmar på da´n. Alltså 6 timmar extra. I morse vaknade jag 0930... Så jag tror att jag håller på att bli frisk även om jag fortfarande har feber.

I höstas fick jag en bok av Tobbe som heter Sov Gott av Karen Williamson, håller på att ta mig igenom denna, rätt intressant läsning.

Ha en fin dag!!

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Hoppas att Speja blivit bra från masken, fy sjutton vad läskigt!:)
Känner igen de där tre punkterna angående din sömn. Har samma problem periodvis.
Kram

Anneli sa...

Skrivarträff = Jag träffar mina kurskamrater och vi ger varandra respons på de texter som vi skrivit och som ska lämnas in.
Mobilbloggar: Jag skickar e-mail från min mobil till bloggens mailadress.
Hoppas att du är piggare nu och utsövd!