måndag 7 december 2009

Worms

Så var det dags, vaknade inatt av en hulkande Speja.
Sen kom all middagsmat upp... kl. var då ca 0030.
Något senare bajsar hon inne, Tobbe frågar "har hon ätit spagetti?" Nej säger jag.
Men vi hade ju hundvakt igår så jag var inte helt säker. Natten avlöpte med ungefär 8 bajsningar inne... Tobbe som är den mindre känsliga i familjen och då också den som torkar upp frågar igen om hon ätit spagetti.

- Det är nog mask säger jag
- Nej det tror jag inte säger Tobbe

Men jag var ju tvungen att kolla....och vad är det inte jo om inte mask.

Speja har alltså mask.

I morse bajsade hon inne säkert 4 ggr innan jag hann iväg till jobbet, hon försökte också gå sittandes, det kliade väl i baken kan jag tro. Hon var väldigt loj i morse och ville inte alls ut. Men efter lite canikur och avmaskningsmedel är hon på banan igen, dock lite trött, hon skall ju svältas i 24 timmar nu... stackars krake, rena rama Robinson här. Det blir ju billigare så. Att inte mata hunden så ofta :-)
Spolmask är de vanligaste invärtes parasiterna hos hundar. Maskarna är runda och vita och kan bli upp till 20 centimeter långa. Man ser dem oftast i avföringen, men ibland kan en hund också kräkas upp ett stort antal maskar. Maskarna lägger tusentals ägg i tarmkanalen, och dessa ägg följer sedan med ut i avföringen. Efter tre veckor kan äggen infektera andra hundar, särskilt valpar som sväljer dem. Äggen kläcks i tarmkanalen, och sedan vandrar larverna genom tarmväggen till lever och lungor. En del av dem hostas upp, sväljs och följer med ner i tarmen, där de utvecklas till vuxna maskar.

2 kommentarer:

Susjos sa...

Usch ja,mask är inte roligt! Vår katt kräktes inne en gång,och när jag skulle torka upp det så såg jag som levande spagetti i kräkningen..fy fabian!

Ingela la la sa...

Usch så hemsk med mask. Tur att det ändå är rätt lätt botat :)

Hoppas att allt är bra annars.

Kram