söndag 10 maj 2009

Besök på akuten

Är nu hemma efter ett besök på Huddinge närakut.
Fick ett ordentligt asmtaanfall tidigare på eftermiddagen, hade legat och sovit efter att ha storhandlat. Det började väl egentligen på Willys, då jag höll på att ge upp storhandlingen. Kände mig astrött, koma, helt slut. Men fullföljde handlingen, kom hem och däckade. Vaknade av att jag inte fick luft, hostade och hostade och kunde inte andas ordentligt. Fick i mig sönernas astmamedicin men det hjälpte inte alls. Åkte till aktuen, 2 minuters bilväg och tur var väl det. Kom in och fick gå före alla i kön. Hade en syresättning på 89% vilket är syrebrist. Inte undra på att jag kände mig yr och inte fick luft. Då blev det 14 st kortisontabletter och sen fick jag inhalera Ventolin och Bricanyl i 2 omgångar innan syresättningen och andningen kom igång. Så nu har jag massor av recept att hämta ut.
  • Betapred
  • Bricanyl
  • Lepheton
  • Samt något mer som jag ej kommer ihåg vad det heter
Så jag kan numera räkna mig till de alla andra svenskar som också är pollenallergiker. Vad jag lider med er. Fy f-n vad det är jobbigt att inte få luft, halv panik kan jag säga. Vilken jävla skit det här är!!! Allergi, vem fan har uppfunnit detta?? Däremot kan jag tacka läkemedelsföretagen!!
Just nu är jag speedad av alla mediciner, darrar och har hjärtklappning - men jag kan andas!!!!
Tjoho för luften!

12 kommentarer:

CharmKatti sa...

Jobbigt förstås, men rätt kul att läsa ändå, tjooho för luft liksom, det som man tar för givet.

Ta det lugnt så hörs vi tjejen!
Kram
Katti

CharmKatti sa...

Förresten, handlar du på Willys :-))))

a sa...

Oj, jag har också kännt till och från astmaaktiga besvär, men ska ringa till läkaren imorgon. Jag får luft, kan andas, fast det går tungt stundtals... vad det var många mediciner du fick...
Kramar!

Tess sa...

Men fy, stackare! Ja tack och lov för alla mediciner. Vi har själva ett helt apotek hemma för alla med astma, allergier mm.
Va rädd om dig nu.
Kram T

Grodmamman sa...

Jag har också astma så jag vet precis hur det känns, super läskigt! Har också fått använda mina medicin nu och mår mycket bättre idag än för två veckor sedan.
Skönt att du fick hjälp i alla fall och det är ju ändå skönt att veta vad man är allergisk emot.
Härligt det såg ut med segelbåten i vattnet också!:)
Kram

Vicky sa...

Men usch vad du har varit ute för! Samtidigt förstår jag det är skönt att få en förklaring till dina problem. Hoppas du känner lättnad av alla mediciner nu

Även min dotter är allergisk och har fått vara inne hela dagen idag då medicinerna inte riktigt räcker till. Ännu ingen astma dock (tack och lov)
Kram

Nipe sa...

Å hu, vilken otäck upplevelse det måste varit! Men vad skönt att du vet med säkerhet nu, så du har mediciner om det händer fler ggr. Fast jag kan ju förstå att det inte känns skoj att bli allergiker nu... Trist med laktosen, har insett samma sak. Har alltid varit väldigt uppblåst och bubblig, precis som du skriver. Men efter laktosfri kost inser man hur underbart lugn magen ska vara egentligen...
Förresten, shit vilken stor båt det är ni köpt! Häftigt.

Unknown sa...

Fy vad läskigt och TUR att ni bor där ni bor!

Lunch snart?

Susjos sa...

Tur det finns mediciner!
Hoppas du mår bättre nu!

Popprinsessan sa...

Men oj vad du har råkat ut för mycket! Vad skönt att du fick hjälp och att det är lättare att andas nu. Hoppas att du mår bättre och att medicinerna inte ger dig hjärtklappning precis hela tiden.

Ta hand om dig!

Tant Janet sa...

Katti - ja jag handlar på Willys ibland, men det var flera år sen sist. Men nu har de öppnat en bra butik i Älvsjö.

Malin - ja gärna en lunch vilken dag som helst.

Alla andra - tack

2BarnsMamman sa...

Fy, vad läskigt! Förstår att du fick panik. Det måste vara hemskt jobbigt med astma och pollenallergi. Jag är så glad att vi är förskonade från det - peppar, peppar...