torsdag 11 juni 2009

6 åringar

Jag orkar snart inte mer... jag säger upp mig som mamma snart!!
Vad gör man med en 6 åring som ena sekunder är världens underbaraste och sen bara överjävlig om man får säga så om sina barn.
Han skriker och grinar för allt och bryter ihop för minsta lilla. När han ska lägga sig, borsta tänderna, gå till dagis, bada, äta, får solen i ansiktet, inte får på sig strumpan. Ja såna saker som är jättejobbiga såklart. För det är ju skitjobbigt att äta eller bada eller få solen i ansiktet. Så pass jobbigt att man måste tokskrika såklart. Eller - nu är jag ironisk...
Först är man pedagogisk flera gånger, sen när detta händer för sjuttioelfte gången på samma dag bryter jag ihop. Då blir jag arg och blir den mamman som jag inte vill vara. Hur orkar man, hur är man en bra mamma när man hela tiden måste gå på tå eller kämpa? Inte vet jag. Allt man gör gör man ju för barnen, för att dom är det bästa man har. För att man älskar dom. Ändå misslyckas jag. Varför får han utbrott och varför orkar inte jag? Är jag en dålig mamma? Vad gör jag för fel?
Sen har jag ju en 9 åring också som har lite pree tonåringstendenser :-) jag ser verkligen fram emot våra barns tonår :-)
Hej på er!!

5 kommentarer:

CharmKatti sa...

Du är inte nån dålig mamma, tvärtom!
Att visa sina barn att man själv oxå kan få utbrott är bara nyttigt. Det visar ju att man är människa!
Det är bra kombinationer vi har lyckats med på våra barn, du har en 6-åring och en mini-teens.
Jag har en 6-åring och en trotsig två-åring som tror hon är tre år...

Jag hjälper dig gärna med bloggen. Om du mailar mig din inloggning kan jag göra det här ifrån.

Kram!

Anonym sa...

Hade en äkta nioåring nu till läggdags. Sexåringen var så trött att hon inte riktigt hann med i svängarna...
Men jag förstår precis vad du pratar om... Tänk att det är helt naturligt. Så naturligt otäckt skulle jag vilja säga!
ha det gott! Kram anna

Grodmamman sa...

Tänk, det kunde varit jag som skrivit detta inlägg för ett år sedan! Känner igen vartenda ord! Min hjälp i eländet har varit "Trotsboken". Att få läsa att det är helt normalt och att det är helt normalt att jag som förälder inte alltid orkar. Man är ju inte mer än människa!:)
Här går det i perioder och det är värst när båda barnen är inne i skitperioder samtidigt!
Håll ut, du är den bästa mamman dina barn kan ha, även om det inte alltid känns så!:)
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Har också en 6-åring och en tolvåring(här snackar vi pre-pubertala utbrott titt som tätt;) )
Det är inte lätt att vara förälder.
Det är underbart , men knixigt liksom. *s*
Och tålamodsprövande. A lot!
kram Lallis

imse sa...

Nä, du är ingen dålig mor. Såna där perioder går alla igenom och det går över. Jag lovar.
Du är bäst i världen för dina barn!