lördag 29 januari 2011

Överklasssamhälle?


Vi bor i en förort till Stockholm, en riktig "sossekommun". Men i det område där vi bor är det bara villor och det verkar som om alla har hur mycket pengar som helst. Barnen har dyra telefoner från 1:an när dom knappt kan läsa osv.

Nu har även vi fallit för trycket. I Oscars klass har 14 av 16 killar I Phone eller Android telefoner. Han går i 4;an. Han hade tills igår en vanlig Ericsson telefon. Men det har visat sig att killarna sitter kvar i skolan när den är slut och spelar mot varandra, han går hem själv. För han har inte en sån telefon, så mammahjärtat sprack. Igår fick han en I Phone 4. Han betalade stor del själv genom att lösa sitt gamla abonemang och avstår från månadspeng ett tag framöver. Men vart är samhället på väg? När små barn springer omkring med svindyra saker i fickan? Inte vet jag och nu har jag själv också bidragit till något som jag varit emot. Men tillhörigheten är viktig när man är 10 år, otroligt viktig. Han har inte tjatat alls, utan detta har jag fått lirka fram och förtått efter många timmars samtal så det var min egen idé. Sen är O otroligt skötsam. Han har te x slutat med godis och igår ringde han och frågade om kladdkaka räknades som godis.
Jag har jobbat otroligt mycket den senaste tiden, men igår gick jag 1230 som jag ska på fredagar, jag åkte och fikade med killarna. Vi hade en jättemysig em tillsammans. I morgon åker jag iväg på ett event igen och kommer hem på tisdag, denna gång i Stockholm, men jag bor kvar på hotellet. Sen åker Tobbe till Sälen på torsdag-söndag och på måndag åker jag till Helsingfors på ett event. Veckan efter det åker Tobbe till Barcelona... hmmm - när ska vi ses tro?

1 kommentar:

Grodmamman sa...

Här börjar det också bli så, men än så länge är det inte så många som har iPhone, men android. Detta har inte sonen och vi har haft många diskussioner om detta. Nu vill han ha en iPad, men jag har sagt att han får spara till halva.
Vi fick oss en tankeställare för några veckor sedan när vi fick höra om en av sonens klasskompisar. Föräldrarna är skilda och barnen bor mest hos pappan som inte jobbar. TV:n hade gått sönder och nu hade han 500 kr till en ny. Snacka om kontraster!
Ni sliter inte ut varandra du och maken i alla fall!:)
Kram