måndag 27 december 2010

Mellandagar och eftertänksamhet


Idag är det mellandag. Dag mellan söndag och tisdag, dag mellan jul och nyår.

Våra underbara barn är i Gävle med mina föräldrar. De skulle ha åkt till skjutbanan idag men de kom inte ut från parkeringen pga snön...

Själv har jag jobbat idag. Vi var 5 av 23 på avdelningen, lugnt och skönt och jag fick en hel del gjort.

Igår var jag och maken på bio, vi såg Svinalängorna. Det är inte ofta vi är på bio, skaffar aldrig barnvakt för att bara gå på bio liksom. Men igår var det dags. Svinalängorna är en otroligt bra och gripande film. Den får en att tänka, den får en att rysa av obehag och den lämnar förmodligen ingen oberörd. Det handlar om ej tjej som får ett telefonsamtal om att hennes mor ligger för döden. Den mamma hon brutit med. Hon åker genom halva Sverige för att besöka henne en sista gång. Filmen pendlar hela tiden mellan nutid och dåtid. Dåtid - hennes förjävliga barndom dom bestod i fylleslag och en aggresiv pappa. En mor som söp och blev slagen. Om dottern som fick torka spyor och hålla för öronen på lillebror när mamman blev slagen. Tänk vad många barn det är som har det såhär i Sverige... idag går mina tankar till alla barn som lever i ett helvete mitt ibland oss. Det gör mig otroligt ledsen. Usch - jag finner inga ord. En sån här film sitter fast i hjärtat länge... länge... länge... och jag vill bara få hem mina egna killar och krama dom.

Både Ola Rapace och Noomi Rapace spelar otroligt bra i filmen, så även den lilla tjejen som spelar henne som barn.
Klicka ovan så kan ni se en trailer på filmen.

2 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vi går sällan på bio jag och maken, men den här vill jag se och båda vill vi se Änglagård 3. Kanske att vi kan få till detta framöver!:)
Kram

Popprinsessan sa...

Det var länge sedan jag också var på bio, som du skriver så fixar vi heller aldrig barnvakt för det. Sist var jag på en matiné med L :-)

Vi har dock haft ett par kvällar här hemma med film i soffan och bla såg vi Glasdjävulen, en Irené Huss film som gått på tv. Den handlar om pedofili och det är också en film som man blir så där illa berörd av efteråt. Att det finns så mycket sjuka människor i världen! Nästa kväll såg vi Beck - levande begravd och återigen var det sjuka människor.. Jag kompenserade det lite i natt när jag inte kunde sova och kollade på Dagboken. Lite mer romance :-)

Oj, vilken filmkommentar detta blev.. Men jag hoppas att ni har det bra även om pojkarna är på bortaplan och kan mysa av er tid tillsammans. Men det lät ju smarrigt med gott vin och middag!

Kram!