söndag 10 januari 2010

Att göra något vettigt av sin tid

Funderar mer och mer på att göra något vettigt av tiden. Att tillbringa mer tid tillsammans med barnen. Att jobba mindre och leva mera. Något i den stilen. Sen om det innebär att man sysselsätter sig med något annat eller gör något vettigt av fritiden vet jag inte.
Tankarna går mer och mer åt att jobba med något som gör skillnad. Att jobba med barn/ungdomar som har det svårt. Att ha ett fosterbarn. Att arbeta med djur. Att jobba med tjejer som hamnat snett. Att arbeta med tonåringar som har ätstörningar. Att svara i telefonen på BRIS. Att hjälpa kvinnor som blir misshandlad. Det finns så många barn som slussas runt bland dåliga fosterfamiljer. Det finns så många unga tjejer och killar som ingen ser. Det finns så många kvinnor som lever i rädlsa för sina män. Och så tillbringar jag dagarna med att sälja konferenser och gruppresor. Det är jättekul, men hur viktigt är det. Jag vill hjälpa - jag vill ta hand om - jag vill göra något BRA. Att gå hem på kvällen och känna att man bidrar med något. Något som är viktigt. Jag tillfredsteller ju behov nu också men på ett helt annat sätt. Hur jag ska nå dit jag vill vet jag inte. Om jag ska plugga till beteendevetare, sjuksköterska eller bara hjälpa på fritiden vet jag inte. Men tankarna snurar. Och ett frö har börjat gro.
Jag dras verkilgen till böcker som handlar om hemksa kvinnoöden och till böcker med barn som har det svårt. Och jag blir så berörd så otroligt berörd av detta och jag vill göra något. Samma när jag ser dokumentärer om barnprostitution osv.... det finns så mycket skit i världen. Även här i Sverige.
Ha en skön kväll

5 kommentarer:

Grodmamman sa...

Visst finns det mycket tragiskt och hemskt även i Sverige. Jag beundrar de som gör saker, det som du vill göra. Hoppas att du hittar en väg!:)
Kram

Susjos sa...

Fina tankar du har,och visst finns det hjälp att ge! Fundera vidare du, du finner nog snart något :)
Kram!

Anneli sa...

Ibland måste man följa sitt hjärta. Kan kanske vara en bra start att börja på fritiden för att se vad man verkligen vill...?

Speja sa...

De där tankarna känner jag igen. Svåra saker det där. Håller med Anneli, kan vara bra att börja i det lilla och se vad som växer fram.

CharmKatti sa...

Själv ska jag börja ta hand om mig själv... har fått en inflammation i axeln:-( Voltaren och sjukgymnastik står på schemat dom närmaste veckorna....

Kram!