torsdag 1 april 2010

Påsk & Dublin & Kristallsjukan


Var i Dublin i helgen med min bror och mina föräldrar. Det var dom som bjöd, och gratis är ju gott eller hur?!

Vi hade det jättemysigt, gick runt, shoppade en hel del, det är tokbilligt i Dublin. Drack god cider och god öl. Var till Jameson och till Irlands äldsta pub... mysigt att få lite tid med los familjos. Men självklart saknar man Tobbe och barnen och jag blir lätt stressad av att vara borta numera.

Nu är det påsk och då är det ju så att alla drar i en. Alla saker i sig trevliga, men tänk om man bara kunde få göra ingenting.... inte träffa någon eller ha några gäster alls. Önskar att det inte fanns så många måsten. Men det kommer bli jättebra, i morgon kommer mamma och pappa och på lördag ska vi till Tobbes mamma. Vi ska fixa och trixa med båten en hel del, träffa vänner och grilla i skogen med los dogs, spela bowling med killarna och åka och bada, sen är påsken nog slut. Med lite tur får man kanske ett påskägg också...

Jag tror även att jag har fått kristallsjukan. Är jätteyr i korta stunder, känner mig aspackad 10 sekunder sen är det bra...
De som drabbas av lägesyrsel har lösa kristaller i någon av de tre båggångarna, eller så har kristaller fastnat på någon av båggångarnas receptorer. Denna artikel beskriver lägesyrsel som beror på lösa kristaller i båggångsvätskan.
Lägesyrsel är den vanligaste orsaken till karusellyrsel. Många drabbade blir vid första insjuknandet väldigt rädda för att de drabbats av en livsfarlig sjukdom. Men sjukdomen är inte alls farlig eller livshotande. Därför kallas den för ”godartad” lägesyrsel.
I regel är bara det ena balansorganet drabbat. Vissa kan ha svårt att själv avgöra vilket öra som är det sjuka. Hos andra patienter är den symtomgivande sidan uppenbar.

4 kommentarer:

Susjos sa...

Kära du..hoppas verkligen du får VILA lite i påsk också!
Påskfrid önskar jag dej !!!!

Grodmamman sa...

Visst är det kul att träffa folk, men jag skulle också kunna tänka mig att tillbringa hela helgen här hemma och bara gå omkring och skrota!:)
Hoppas att du snart mår bättre.
Kram

Berne sa...

Hej
Hoppas allt är bra. Ville önska dig en riktigt go, glad o härlig påsk. Glöm inte att ta vara på varann. kramar dig /Berne

Katarina sa...

Hoppas verkligen att yrseln bara var tillfällig och "vanlig" stress, inte nån sjukdom!!!! Men du, ta det lugnt nu och tänk på dig själv i första hand!

Hoppas att ni har haft det mysigt i helgen - och det är ju en ledig dag kvar :)